CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

sila tinggal kan link anda disini =)

Penaja

ads

Friday, August 19, 2011

Hukum Tanam Gigi / Dental Implant

Blog Ping Site

Assalamualaikum...




Entri ni kesinambungan entri pasal hukum pakai braces sebab after kitaorg cakap pasal braces terus termasuk topik..'kalau orang dah meninggal dan dia ada tanam gigi waktu dia hidup,macam mana ek?-(aku la tu yg tanya soalan).
Sebab setahu aku sebarang benda asing yang ada kat badan kena buang bila dikafankan seperti tatto atau susuk.
Nina or nazi ntah yg cakap arwah pakcik dia ada besi kat kaki tapi waktu meninggal orang tak buka dan buang besi tu...Emm..so,kitorg agak musykil disitu...huhu
Kalau nak kira tampal gigi pon benda asing jugak.Adakah kena buang bila nk dikafankan nanti?
So.setelah sejam duk baca2 kat internet,aku jumpa ni ---->

sumber :Soal Jawab Agama ALAF 21,http://agama.zonalaf.com.my/

Di jawap oleh Ustazah Sakinah

Dibolehkan menanam gigi yang telah rosak dan menggantikannya dengan gigi yang baru. Ia tidak termasuk mengubah ciptaan ALLAH kerana pada asalnya gigi tersebut wujud. Kemudian rosak. Tambahan pula proses itu perlu memandangkan gigi sentiasa digunakan. Seorang sahabat pernah mengalami kerosakan hidung akibat peperangan. Kemudian beliau meminta keizinan Nabi s.a.w untuk menggantikan hidungnya dengan hidung yang diperbuat daripada emas. Lalu baginda membenarkan. Gigi yang ditanam itu tidak lagi perlu dibuka apabila meninggal. Kerana perkara seperti itu tidak pernah disebut dalam nas yang tsabit daripada Rasulullah s.a.w.

2 comments:

  1. Alhamdulillah.. sy juga tercari-cari tentang ini.. lam sudah mencari akhirnya jumpa disini.. sy pun berniat nak tanam gigi yg dh rosak.. tp xbuat lg sb risau dgn hukumnya.. so after this leh wat =)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah...terima kasih. sangat beguna

    ReplyDelete